Actie Agenda Auto

130

Barry Madlener is namens de PVV minister voor infrastructuur en waterstaat. In een vorig leven was hij kamerlid voor de ‘partij’ van Geert Wilders. Bij zijn afscheid in 2009 werd hij door de toenmalige voorzitter Gerdi Verbeet ragfijn gefileerd met de vileine tekst: ‘U was een aimabel en kleurrijk kamerlid met een hoge aaibaarheidsfactor’. Van deze ex-makelaar in bedrijfspanden is de even historische als hilarische one-liner: ‘Een fatbike is een elektrische fiets met dikke banden’. Vorig weekend stond hij ergens op de Afsluitdijk weg te waaien met een verkeersbord waarmee hij stond te zwaaien alsof Barney met zijn dartpijltjes zojuist weer een ‘One hundred and thirty!’ had gegooid. De boodschap is duidelijk: hier staat een man die doorpakt, moedig voorwaarts tegen de verdrukking in. Terwijl het land steeds zwaarder zucht onder het onzalige experiment om met de PVV te gaan regeren dat faliekant is mislukt en alleen maar leidt tot chaos, ruzie, puinhoop en stilstand is er na het advocaatje bij de bingo opnieuw een trofee aan de prijzenkast toegevoegd. Parkeer het uitstel van de spreidingswet, het gesteggel om het eigen risico, de warboel rond de NTR en de ruzie in de verdienmodellencompetitie van het toeslagenschandaal, vergeet dat allemaal want: vroem vroem, we mogen weer! Het is aan de PVV in het algemeen en Barry Madlener in het bijzonder te danken dat er overdag weer 130 kilometer per uur mag worden gereden op maar liefst drie belangrijke trajecten van de Nederlandse snelwegen: de Afsluitdijk, tussen Winschoten en de grens met Duitsland, en van Lelystad-Noord tot de Ketelbrug. Het is de bedoeling dat er voor de zomer nog een vierde (!) stuk bijkomt, en wel tussen Emmen-Coevorden en Zwartemeer, waardoor het in totaal gaat om 117 kilometer aan asfalt. Wat zegt u? Dat is máár 117 kilometer? Vergis u niet: het is, om met maanpionier Neil Armstrong te spreken, een kleine stap voor de auto, maar een grote stap voor de mens. Of, zoals de minister het zelf omschrijft: ‘Rijden met de auto is belangrijk voor mensen en bedrijven. De auto biedt flexibiliteit, snelheid en comfort. Deze maatregel is onderdeel van de Actie Agenda Auto met een breed pakket aan voorzieningen gericht op automobiliteit en meer vrijheid voor automobilisten. Er is gekozen voor een gefaseerde aanpak, waarbij het ministerie steeds kijkt naar een beperkt aantal kansrijke trajecten waar de maximumsnelheid kan worden verhoogd zonder dat er extra besluiten nodig zijn rond geluid en stikstof. Hiermee zetten we een eerste stap en houden we de vaart erin. Het kabinet wil elk jaar minimaal één gepauzeerd aanlegproject herstarten om de filedruk te verlichten’. We hebben de A van Actie, de A van Agenda en de A van Auto. Niet van A naar B, maar van A naar A en weer terug naar A. Flexibiliteit, snelheid en comfort: wie wil dat nou niet? En wat helemaal geniaal is: elk jaar minimaal één gepauzeerd aanlegproject herstarten om de filedruk te verlichten. Chapeau, Meneer Madlener! Met de PVV aan het stuur gaat Nederland langzaam vooruit.


Copyright Peter Bonder.