Reconstructie

Het was geen best jaar dat achter ons ligt, daar zijn we het allemaal wel over eens. Een van de dieptepunten was een gebeurtenis die ons een nationaal trauma bezorgde: het ‘incident’ met Joost Klein tijdens het Eurovisie Songfestival van mei vorig jaar in het Zweedse Malmö. Ik zet ‘incident’ niet voor niets tussen aanhalingstekens omdat niemand tot nu toe precies wist wat er nu eigenlijk gebeurd was. Tot nu toe, want de redactie van Het Parool kwam vlak voor kerstmis met een uitgebreide ‘reconstructie’ na een ‘maandenlang onderzoek’ dat onder andere bestond uit ‘gesprekken met betrokkenen’ op ‘voorwaarde van absolute anonimiteit’ en het ‘inzien van politieverhoren’. Alsof het ging om de nooit opgehelderde moord op de Zweedse premier Olaf Palme in 1986, een misdaad waarover in de loop der tijd al bibliotheken vol whodunit-boeken geschreven zijn. Speciaal voor u volgt nu een korte samenvatting. Nederland had iets goed te maken na het monsterlijke debâcle met Mia & Don, een zangduo dat niet kon zingen en troosteloos strandde in de halve finale. Er werd een nieuwe Head of Delegation benoemd en zijn task force kwam tot de selectie van Joost Klein, een Friese ex-YouTuber met een nogal lawaaierige reputatie. Er is een tijd geweest dat kwaliteit een criterium was, maar dat is net zo lang geleden als dat er verstandige mensen in onze regering zaten. Wanneer de personele bezetting van dit kabinet de actuele maatstaf is dan hadden we na Burning Days van Mia & Don ook Corrie en de Rekels met Huilen Is Voor Jou Te Laat kunnen afvaardigen. Of, om maar eens een andere polderklassieker te noemen: Het Smurfenlied van Vader Abraham, wat overigens helaas niet mogelijk zou zijn geweest vanwege diens alom betreurde heengaan in 2022. Niettemin was men er vast van overtuigd dat deze energieke verschijning met het nummer Europapa, artistiek gefaciliteerd door de ambitieuze assistentie van Appie Mussa en de Stuntkabouter, bij de doelgroep van de millennials goed zou scoren in de politiek-culturele tijdgeest die toen al verder ging dan de toch enigszins minder belangwekkende informatie of we door een waterkraan kunnen. Maar u hebt gelijk: ik zou het kort houden, we dwalen af, terwijl Het Parool de spanning naar het absolute wurgpunt opvoert.

We pakken de draad weer op bij het optimistisch stemmende bericht dat Nederland bij de bookmakers op een derde plek staat. Uit diverse polls blijkt dat complete gezinnen het begeleidende dansje in de huiskamers meedoen, de stemming zit er goed in. Het gaat evenwel mis als Joost Klein na de eerste repetitie geïrriteerd raakt als hij merkt dat een cameravrouw registreert hoe hij zijn ‘oortjes’ uitdoet. Na wederzijdse excuses lijkt de kou uit de lucht en als toegift op zijn Eurovisie-vuurdoop deelt onze vertegenwoordiger enthousiaste high fives met het euforische publiek, waarna dezelfde cameravrouw opnieuw in de fout gaat en er al dan niet een soort van handgemeen ontstaat. De tot zanger gemaakte zou met een dreigende beweging in haar richting zijn gekomen, overigens zonder haar aan te raken. De geruchtenmachine draait op volle toeren en het nieuws wordt gebracht alsof Nederland en Zweden op het allerhoogste regeringsniveau met elkaar in conflict zijn geraakt en de eeuwenoude vriendschap tussen beide koningshuizen ernstig gevaar loopt. De gemoederen lopen hoog op, vooral wanneer de organisator van het feest, de European Broadcasting Union (EBU), na ampel beraad besluit om Nederland van verdere deelname uit te sluiten. Queerveteraan Cornald Maas, die ook dit jaar weer met een extatische festifallus het commentaar voor de tv verzorgt zoals hij dat al sinds 1937 doet, is furieus: ‘Op een gegeven moment komt naar buiten wat het heeft voorgesteld en dan zal iedereen constateren dat het niets heeft voorgesteld. Ik zou bijna zeggen: Fuck the EBU! En dat zeg ik nu ook.’ Bij AvroTros zijn ze zo boos dat zelfs de optie wordt overwogen om de finale dan maar helemaal niet meer uit te zenden, maar dat blijkt contractueel onmogelijk. Team NL reageert door Nikkie de Jager, een visagiste en lifestyle-influencer die qua postuur en uiterlijk een opmerkelijke gelijkenis vertoont met kroonprinses Amalia, terug te trekken en niet de stemmen van de vaderlandse jury met het internationale publiek te laten delen. Tot zover, kort samengevat, de reconstructie van Het Parool. En nu ben ik dus heel benieuwd naar de primeur van de NRC, eind dit jaar, van wat er nu precies is voorgevallen tussen de Friese troubadour en die Zweedse cameravrouw. En of het wat heeft voorgesteld.


Copyright Peter Bonder.