Fictie
Fictie (1): Caroline van der Plas, fractievoorzitter van de BBB in de Tweede Kamer, heeft protest aangetekend bij het Van Gogh Museum over ‘de demoniserende uitstraling’ van het schilderij De Aardappeleters. Met dit tafereel waarop door Vincent van Gogh in 1865 werd vastgelegd hoe een Nuenense boerenfamilie een eenvoudige avondmaaltijd gebruikt, wordt volgens de BBB het ‘eerlijke beeld van het pure agrarische leven’ onnodig geweld aangedaan waardoor dit kan bijdragen tot een ‘ongewenste scheefgroei’ in de verhouding tussen boeren en burgers. Een woordvoerder van het museum reageert verbaasd: ‘De Aardappeleters is een schilderij. Zoals het genre al aangeeft, is dit fictie. Fictie betekent dat het verzonnen is. We begrijpen niet waarom we dit uit moeten leggen.’ Fictie (2): Caroline van der Plas, fractievoorzitter van de BBB in de Tweede Kamer, heeft protest aangetekend bij platenmaatschappij Killroy over ‘het polariserende effect’ van de single Oerend Hard. Dit nummer waarmee de Gelderse rockgroep Normaal in 1977 de tweede plaats van de nationale hitparade haalde, is volgens de BBB een ‘misplaatste parodie op de regionale vermaaktradities’. Met name de regel ‘De hoender en de vrouw die stoven aan de kant’ zou grensoverschrijdend en vrouwonvriendelijk zijn, terwijl ‘Bertus op zien Norton en Tinus op de BSA’ als een ‘ongepaste karikatuur’ van brommers kiek’n kan worden gezien. Een woordvoerder van de platenmaatschappij reageert verbaasd: ‘Oerend Hard is een muzieknummer. Zoals het genre al aangeeft, is dit fictie. Fictie betekent dat het verzonnen is. We begrijpen niet waarom we dit uit moeten leggen.’
Oké, deze twee voorbeelden zijn verzonnen, die zijn dus fictie. Maar nu dit bericht: Caroline van der Plas, fractievoorzitter van de BBB in de Tweede Kamer, heeft protest aangetekend bij omroeporganisatie AVROTROS omdat in de soap ‘Woeste Grond’ een vergelijking wordt getrokken tussen protesterende boeren en de NSB. Ze kondigde kamervragen aan omdat ‘boerenprotesten vergelijken met de NSB een respectloze en onjuiste vergelijking’ is. Ook eist ze dat de NPO voortaan een disclaimer plaatst met de tekst dat ‘protesterende Nederlandse boeren niet gelijkstaan aan NSB’ers’. Een woordvoerder van AVROTROS reageerde verbaasd: ‘Woeste Grond is een soap. Zoals het genre al aangeeft, is dit fictie. Fictie betekent dat het verzonnen is. We begrijpen niet waarom we dit uit moeten leggen.’ Oh nee? Ik begrijp het wel: dit moet uitgelegd worden omdat we hier te maken hebben met twee serieuze problemen. (1) Deze mevrouw moet af en toe stevig uithalen naar elitaire linkse hobby’s als cultuur, eruditie en fatsoen om bij Geert Wilders in het gevlij te blijven. Kunst is per definitie verdacht, opinie een teken van zwakte, media zijn woke en journalisten ‘tuig van de richel’. En dan krijg je dit soort wanhoopspogingen waarvan ze zelf ook wel door heeft dat ze niet werken, maar het signaal is afgegeven en het is niet onopgemerkt gebleven. (2) Dit zijn de typische spagaatprobeersels van een strontvervelende attentiejunk die de aandacht probeert af te leiden van het niet te logenstraffen feit (geen fictie) dat ze in haar politieke avonturenpark he-le-maal niets voor elkaar krijgt, laat staan voor elkaar gekregen heeft en haar doelgroep uitsluitend kiezersbedrog bezorgt. De stikstofproblematiek heeft heel het land in een houdgreep mede omdat zij ons heeft opgezadeld met een onbekwame minister die rechtstreeks uit ‘Boer Zoekt Vrouw’ kwam. De woningnood gaat onder haar dombobarbie Mona Keyzer niet opgelost worden. Het departement van landbouw werd op haar gejengel uitgebreid met visserij, een louter cosmetische ingreep die aan vormgeving, drukwerk en administratie vele miljoenen heeft gekost en nul komma nul voordeel biedt. Ze zou de Europese wetgeving wel even versoepelen door in het hol van de leeuw ‘met de vuist op tafel’ te slaan, maar ze kwam onder hoongelach van een koude (Brusselse) kermis thuis. Tijdens de verkiezingscampagne sopte ze op ‘Ik wil met Pieter’ die ze vervolgens pontificaal onder de mestkar schoof door vol op het orgel uit de school te klappen over zijn emotionele oprispingen. Zo rijst het groteske beeld op van een potsierlijke primadonna die qua karakter (slecht), inhoud (leeg) en niveau (nul) volstrekt ongeschikt is voor een vitale functie in deze toch al broze coalitie. BBB: Boe Boe Boe! Een waarheid als een koe.
Copyright Peter Bonder.