Prinsesjes
Van alle Europese prinsesjes die zich vanwege hun postcode zo mogen noemen is Alexia van Oranje-Nassau met afstand de vervelendste. Dat mag op zich al een prestatie heten aangezien verreweg de meesten van haar strontverwende soortgenootjes zich op de schaal van misplaatste arrogantie, aangeboren domheid en irritante zelfoverschatting in de hors catégorie van de Champions League bevinden. Wie haar ooit heeft zien figureren in het royale gezelschap van de koninklijke familie zal geconstateerd hebben dat ze dit slechts met de grootst mogelijke tegenzin doet, bijvoorbeeld wanneer dit gebeurt vanwege de verjaardag van haar vader. Hoewel de groep doorgaans verontrustend groot oogt is het niet moeilijk om haar eruit te halen als degene met het chagrijnigste smoelwerk, de gezapigste oogopslag en de lamlendigste uitstraling in de opperste staat van uiterste verveling. Nu zou dat allemaal nog tot daar aan toe zijn als het binnen de hekken van de paleizen bleef, maar volgens mensen die daarvoor doorgeleerd hebben schijnen we ook alles van haar te moeten wéten. Zo konden we onlangs in vrijwel alle serieus te nemen media lezen dat mevrouw van studierichting veranderd is. Was ze in september (van dit jaar) nog maar net begonnen aan de bachelor Science & Engineering for Social Change in Londen, nu is ze alweer geswitcht naar Civil Engineering dat – zo kunnen we lezen op de website van het koninklijk huis – meer bèta-georiënteerd is en zich (let op!) ‘richt op het ontwerp, de constructie en het beheer van onder meer bruggen, dijken en tunnels’. Toch wel fijn dat ze dat er even bij vermelden, je zou bijna gaan denken dat ze ons voor dom verslijten. Hoewel: misschien hebben ze daar ook wel weer gelijk in, want ik heb nog niemand horen protesteren tegen het feit dat haar nicht Gravin Eloise, de oudste dochter van Constantijn en Laurentien, kennelijk heeft meegedaan aan The Masked Singer, waarover zo dadelijk meer.
Dat zou dan de tweede keer zijn dat deze Oranje-telg haar koninklijke status ernstig in verlegenheid brengt. Eerder was ze reeds publiekelijk te zien in een weinig verhullend eendelig badpak dat de goedkeuring van EO’s Jeroen Snel, Gods particuliere hermelijnlarf, niet kon wegdragen vanwege ‘het beeld dat ik persoonlijk van de monarchie heb’ waarop deze wrattenbijtende royaltyrukker met klem benadrukte dat hij dit ook zou hebben gezegd als het ging om een mannelijk paleispersoon in dergelijk nerveus gespannen zwemkleding met de bobbel in de schaamstreek. Waarmee we het bruggetje hebben geslagen naar Eloise-gate, oftewel het optreden van Oranje’s PR-parasietje tussen de schuifdeuren van RTL 4’s rupsenparadijs. U hebt dit wanstaltige programma natuurlijk nog nooit gezien, dus ik zal het voor het begrip van deze column even kort samenvatten: een BN’er wordt opgesloten in het stoffige kringlooparchief van de Hennie Huisman Soundmixshow en komt er verkleed uit als een dier. Dat kan een marmot zijn, of een mammoet, struisvogel, nijlpaard of ijsbeer, maar ook een adelaar, baviaan of giraffe. Varianten hierop zijn (ik verzin dit niet) de zure bom, het blije ei en de toffe peer. Zoiets is leuk voor de eindejaarsmusical van Groep Zes, maar bij RTL4 denken ze net als bij de firma Oranje-Nassau dat we als publieke onderdanen in dat puberale universum zijn blijven hangen. Mede daarom is de presentatie in handen van Ruben Nicolai, die symbool staat voor de niet te stuiten lamaficatie van het vaderlandse entertainmentgebeuren. Vervolgens moet de BN’er, alsof de totale vernedering niet al afdoende is, ook nog een lied zingen ten overstaan van een jury die bestaat uit Buddy Vedder (12), Loretta Schrijver (86), Gerard Joling (92), Monica Geuze (13) en Carlo Boszhard (104). Oké, u hebt een beeld. En in dat frame moet u de move van Eloise plaatsen. Ze had zich inzake een variant op ‘Wat ruist daar in het struikgewas?’ uitgedost als wolf, in een indrukwekkende vermomming nog wel, als we het begeleidende persbericht mogen geloven. Misschien was het een signaal naar haar wat dommige oom om nu eindelijk eens te kappen met dat foute geknal op de Veluwe. Maar de definitieve integratie van onze monarchie in de Nederlandse samenleving is pas daadwerkelijk geslaagd én compleet wanneer Amalia meedoet aan The Sperm Bucket, verkleed als hertje op de bangalijst van het Amsterdamse studentencorps.
Copyright Peter Bonder.
Kijk ook op www.twentesport.com.