Prostitutie

Voor het mooiste beeld tijdens de uitzending van het Gouden Televizier Ring Gala 2024 moesten we niet op het podium zijn. De regisseur had namelijk het briljante idee opgevat en godzijdank ook vormgegeven om Maarten van Rossem pontificaal achter de hoofdrolspelers van B&B Vol Liefde in de zaal te zetten. Zelden zal het naturelle chagrijn van onze dwarse mopperprofessor meer op zijn plaats zijn geweest als bij deze schroeilelijke hoogmis van een duivels inteeltcircus op het onteerde altaar van artistieke platheid, creatieve schaarste en culturele wansmaak. Deze ontplofte kringloopcocktail was niet alleen zichtbaar in de fragmenten van de genomineerde programma’s die we voorgeschoteld kregen, maar vooral ook in de wonderlijke horrorgewaden waarin de vrouwelijke aandachtdiggers zich gewikkeld hadden en die zo te zien onverhoeds ontsnapt waren uit de monsterlijke breinen van wanhopige ontwerpers met morbide gedachten. Zo zaten de mannen van Vandaag Inside zich kwijlend te vergapen aan het ravijndiepe decolleté van een Friese modemevrouw die bij gebrek aan een kansrijke kandidatuur voor een eervolle vermelding haar twee rayonhoofden in de rekwisietenballotage had gedaan. Verder liep gravin Eloise, van wie ik overigens volstrekt maar dan ook absoluut geen idee had waarom ze op de catwalk figureerde, erbij als een verlepte stoephoer uit het nazi-bordeel Pief Paff Puff waar Prins Bernhard met zijn balboekje van de NSDAP de status had van Ehrenmitglied met zollfreie Zugang en een onbeperkte wippenkaart. Het wordt zo langzamerhand toch eens serieus tijd dat iemand met de ouders van die irritante rioolroyal gaat praten. Dat stadium lijkt definitief achter de rug in het hopeloze geval van Nicolette Kluijver, een nutteloze huilbaby met het charisma van een toiletbril, het intellect van een schuurspons en de diepgang van een strijkplank. Zij ging kennelijk voor de titel ‘Zeilmeisje van Medemblik’ in iets dat het midden hield tussen een uitschuifbare dildo, een vintage tafelkleed en een eenpersoons vouwwagen. Gelukkig voor haar had men in Carré de ventilatie uitgeschakeld, anders hadden ze deze opzienbarende constructie met tentstokken, scheerlijnen en stormharingen moeten verankeren – wat voor een volgende gelegenheid wellicht nog helemaal niet zo’n verkeerd idee zou zijn.

En toch had al deze verspilling van kostbare zendtijd, overschat talent en peperdure apparatuur achterwege kunnen blijven als de hoofdprijs meteen was gegaan naar de enige persoon die daar het volste recht op heeft. Ik heb het natuurlijk over Rachel Hazes, die immers als geen ander het tv-seizoen volledig heeft gedomineerd. Zij kan in haar eentje wat vier Gooische Vrouwen tijdens het gala niet voor elkaar kregen en wat in het plofkippige kijkcijferjargon kan worden samengevat onder de noemer ‘exposure’. Ik zal u alle details besparen, maar het komt er op neer dat zij als moeder, weduwe en erfgename een allesbepalende rol speelt in de schaamteloze exploitatie van zowel haar man zaliger als van hun twee kinderen. Het ging op een gegeven ogenblik zelfs zo ver dat er gerede twijfels rezen over het vermeende vaderschap van André junior, die deze eretitel overigens van haar niet mag dragen. Hélène Hendriks probeerde er in haar totaal mislukte talkshow lollig over te doen met een suggestie in de richting van John de Wolf, maar dat kwam haar op een reprimande te staan van Connie Witteman, vanuit een ver verleden bekend als het door botox, gossip en overspel gestutte zangeresje Vanessa. Zij nam het op voor André junior en deed hem en diens vrouw het aanbod van ‘kosteloos een ontspannen vakantie zonder enige publiciteit of tegenprestatie op het Balinese privé resort van Henk’. Even voor uw beeldvorming: Henk is Henk de Vries, haar huidige pensioenpolis, oprichter van coffeeshop The Bulldog en een van de invloedrijkste cannabisondernemers van Nederland. Zij doen dit dus ‘zonder enige publiciteit en tegenprestatie’ maar wel in het volle zicht van de sociale media. Waarom heb ik toch steeds het idee dat die hele Nederlandse showbusiness één grote pooierbende is?


Copyright Peter Bonder.

Kijk ook op www.twentesport.com.