Klimaatdoel

Volgens het Planbureau voor de Leefomgeving is de kans dat Nederland zijn klimaatdoel voor 2030 haalt, gedaald naar minder dan vijf procent. Daarvoor worden drie oorzaken aangegeven. Ten eerste: de daling van de internationale gasprijzen, waardoor bijvoorbeeld autorijden goedkoper wordt en tuinbouw aantrekkelijker, allebei slecht voor het milieu. Ten tweede: de vertraging in de uitvoering, die vooral door de grote industriële afnemers (Shell, Tata Steel, Schiphol, DSM, Akzo) veroorzaakt wordt. Ten derde: de politieke keuzes van het nieuwe kabinet dat een aantal klimaatmaatregelen van de vorige regering wil terugdraaien, waarbij het er wel weer op neer zal komen dat de belasting van het milieu vooral te maken heeft met de massale instroom van al die asielzoekers. Nee, serieus: als u het mij vraagt is de term ‘klimaatdoel’ een contradictio in terminis, een typisch voorbeeld van twee begrippen die elkaar tegenspreken. Volgens mij is het bovendien precies andersom: ik denk eerder dat het klimaat een doel met ons heeft dan dat de mensheid zich de aanmatiging kan of mag permitteren om een doel met het heelal te hebben. Natuurlijk, als we iets kunnen doen om het milieu te ontlasten dan mogen we dat niet nalaten. En we moeten ons ook best zorgen maken over het aantal extreme natuurverschijnselen als overstromingen, windhozen, bosbranden en andere rampen. Maar zolang er alleen al in China binnen vier dagen meer CO2 wordt uitgestoot dan in Nederland binnen een heel jaar is het dweilen met de kraan open, om maar eens in de favoriete terminologie van dit kabinet te blijven.

Bovendien lijkt me vaak sprake van symboolpolitiek te zijn. Zo heeft de gemeente Zutphen besloten om bij feestelijke gelegenheden geen snijbloemen meer cadeau te doen omdat er te veel bestrijdingsmiddelen in zitten. En nu ben ik geen complotdenker, maar het nieuws viel wel toevallig samen met het bericht dat een elfjarige dochter van een Franse bloemist was overleden aan de gevolgen van leukemie die ze had opgelopen omdat haar moeder jarenlang pesticiden had gebruikt. Geen misverstand: te afschuwelijk voor woorden, maar moeten we daarom stoppen met bloemen? Ik zou zeggen: stoppen met die giftroep, of ben ik dan weer simpel? Ander voorbeeld: Gert-Jan Oplaat was acht jaar landbouwwoordvoerder voor de VVD in de Tweede Kamer en zit sinds vorig jaar namens de BBB in de Eerste Kamer. Als voorzitter van de Nepluvi, de vereniging van de Nederlandse pluimveeverwerkende industrie, ondertekende hij vorige week in De Volkskrant een paginagrote advertentie om de productie en consumptie van kipproducten te promoten. Zijn verhaal komt er kort samengevat op neer dat de hele wereld hier komt kijken hoe het moet ‘omdat we in Nederland niet alleen efficiënt, maar vooral zorgvuldig, hygiënisch en zo diervriendelijk mogelijk slachten’. Eet u smakelijk! Bij de woorden efficiënt, zorgvuldig en hygiënisch moest ik al slikken, en dat was geen kip kan ik u melden, maar bij ‘diervriendelijk slachten’ ben ik gestopt met lezen. Dat lijkt me ongeveer hetzelfde als het aanprijzen van een zonnebank waarvan je huidveroudering krijgt, ‘maar je wordt er wel mooi bruin van’ of reclame voor een afslankpil die depressiviteit veroorzaakt, ‘maar je wordt er wel mooi mager van’. Allemaal smoesjes, en iedereen weet het, maar we gebruiken ze toch omdat we mooi mager en mooi bruin willen worden. Trouwens, over symboolpolitiek gesproken: een schoolvoorbeeld daarvan is onze minister van klimaat zelf, Sophie Hermans. Vorig jaar was ze eindelijk, na jarenlang tot op het beledigd te zijn door die blonde pestkop als het tassendraagstertje van Mark Rutte, aan de beurt om mee te doen in de loterij voor het pluche, de status en de auto met chauffeur. Ze wilde buitenlandse zaken, maar het werd ‘groene groei’ en ze vond het prima. Dat klimaatdoel voor 2030 zal haar jeuken, dat haalt ze zelf ook niet, tegen die tijd heeft ze allang weer een ander wachtgeldstoeltje in het Haagse inteeltcarrousel. Ze zit er alleen maar voor het opleuken van haar CV en de groei van haar carrière.


Copyright Peter Bonder.

Kijk ook op www.twentesport.com.