Najaar Sukkels
Op 10 oktober 2022 twitterde Sigrid Kaag het volgende: ‘Iedereen in Nederland moet snel, gemakkelijk, betaalbaar én duurzaam met de trein kunnen reizen. Nu en in de toekomst. Een grote uitdaging die bij jou in goede handen is. Gefeliciteerd W. Koolmees met deze mooie functie. Veel succes!’ Intussen zijn we bijna twee jaar verder en we hebben allemaal kunnen lezen dat W. Koolmees er in de beste tradities van zijn partij een behoorlijke puinhoop van gemaakt heeft. Daarover zo dadelijk meer, eerst even iets over die typische D66-inteeltroutine om elkaar eerst uitbundig te prijzen en veel succes te wensen (dus niet alleen W. Koolmees met de treinen, maar ook S. Kaag met ‘s lands financiën, A. Pechtold met de rijbewijzen, R. Jetten met de energietransitie, spindoctor D. Bonenkamp met de Tubantia) en vervolgens te moeten concluderen dat het dus niet echt gelukt is, om nog maar te zwijgen van S. Sjoerdsma met zijn smerige Remkes-roddel en J. Paternotte met zijn schandalige MeToo-geschutter. Ze kunnen dus echt niks, maar verbeelden zich heel wat en denken allemaal dat ze H. van Mierlo zijn. Maar waar hadden we het ook alweer over? Oh ja, de treinen. Het persbericht meldt dat ze bij de Najaar Sukkels het komende half jaar meer overlast en te weinig zitplaatsen verwachten en dat de vertragingen op het spoor vooral veroorzaakt worden door ‘werkzaamheden’ oftewel problemen met de ‘bovenleiding’. Daarnaast zijn bij de aanleg van viaducten voor de hogesnelheidstrein fouten gemaakt waardoor deze niet sterk genoeg zijn en treinen er soms maar met tachtig kilometer per uur overheen kunnen waar ze eigenlijk bijna vier keer zo snel zouden moeten kunnen rijden. Met nieuwe treinen zou dit wel mogelijk zijn, maar ja, die worden te laat geleverd. En, oh ja, de prijzen gaan met elf procent omhoog.
Kortom, het zit allemaal tegen en voor de tweede helft van het jaar moeten reizigers ‘geen wonderen verwachten’ temeer daar de maand september (let op!) ‘traditioneel altijd een lastige periode is omdat meer mensen dan weer aan het werk en naar school gaan’ – aldus W. Koolmees van de NS, voormalig minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en nu directeur van de Najaar Sukkels, goed voor een jaarwedde van vijf ton. (Even voor uw beeldvorming: in de eerste drie weken van dit jaar, om precies te zijn op 19 januari om 01:54 uur, had hij al evenveel verdiend als een loonslaaf van zijn Najaar Sukkels met een minimumsalaris over een heel jaar, dus tot en met 31 december om 23:59 uur.) Beste W. Koolmees. Geachte N. Spoorwegen. Even een paar dingen. Niemand verwacht wonderen van u, laat staan van uw organisatie. Gewoon op tijd proberen te rijden, met voldoende zitplaatsen in schone treinen met nette toiletten, veel meer is het niet. Als u dat niet kunt garanderen, dan lijkt ons een prijsverhoging van elf (elf!) procent geen eerlijke deal. En verder heb ik het voor alle zekerheid nog even nagekeken, maar de maand september stond vorig jaar ook al op de kalender, het jaar daarvoor ook en meer heb ik niet teruggekeken, maar we mogen aannemen dat het daarvoor ook al die tijd het geval was, dus kom namens uw Najaar Sukkels alstublieft niet aanzetten met die achterlijke lulsmoes van ‘traditioneel altijd lastig’. Weet u wat pas ‘altijd lastig’ is? NAC uit, vooral als je daar vanuit Amsterdam naartoe moet. Nee, niet met de trein, want dan kom je nog te laat ook.
Copyright Peter Bonder.
Kijk ook op www.twentesport.com.