Migrantisch
Sinds geruime tijd ben ik pensionado, maar de ervaring van ruim veertig jaar reclame blijft me achtervolgen, al dan niet hinderlijk. Zo kwam ik deze vakantie op de Veluwe na een bezoek aan Radio Kootwijk (van harte aanbevolen!) langs een ijscokraampje op een kruispunt in het bos. Het citroenbolletje smaakte uitstekend, maar toen had ik nog niet gezien welke tekst er op het karretje stond: ‘IJs het beste. IJs Van Swoll.’ Oké. Ja. Snapt u ‘m? Het deed me denken aan een brainstormsessie, heel lang geleden, voor de nieuwe campagne van een grote houthandel in het oosten des lands, een belangrijke klant voor het bureau waar ik werkte. Iemand bedacht ‘Het hout nooit op’ en iedereen was het eens: dit is ‘m, we zijn er uit, aan het bier. Totdat de directie-assistent, een puisterige HEAO-stagiair commerciële communicatie, bijdehand probeerde te zijn met: ‘Maar dat moet toch met dt?’ Uiteindelijk gingen we op zijn advies knarsentandend akkoord met een halfbakken compromis over de vele toepassingsmogelijkheden en gebruikersvoordelen van zorgvuldig geselecteerde tropische soorten hardhout met als thema (jawel) ‘Een wereld vol hout’. Keurmerken bestonden toen nog niet en duurzaamheid was al helemaal geen optie, het kon allemaal niet op. Trouwens, over duurzaamheid gesproken: geen idee wat er van die HEAO-snotneus geworden is. Ik acht de kans niet ondenkbeeldig dat hij zich heeft ontwikkeld tot account manager bij Van Swoll.
Maar het zou ook zomaar kunnen dat hij carrière aan het maken is bij de Nederlandse Loterij, de semi-criminele geldkoe van de staat (winst in 2022: 123 miljoen, omzet in 2023: 6,5 miljard) die zichzelf afficheert als ‘sponsor van kansen’ maar intussen vooral hoge ogen gooit als ‘kampioen schijtlollige woordspelingen’. Toen de hockeymannen van Duitsland hadden gewonnen was het ‘Hardsticke Goud’, na de zoveelste inhaalclinic van Femke Bol ‘Wat een estavette race’ en als kers op de taart een ‘Buitenaartse comeback’. Die laatste moet ik misschien even uitleggen: Laura Aarts is de keepster van onze waterpolodames, die in de wedstrijd om de derde plaats in de laatste seconde de winnende goal scoorden. Dat wordt dan allemaal op onze kosten bedacht en gemaakt voor het erepodium van goud, zilver en brons, maar intussen worden zo’n tweehonderdduizend landgenoten op de onderdelen ‘gokverslaafd’ en ‘gevarenzône’ met dank aan de levensbedreigende verleidingstactieken van onze nationale sportsponsor naar de financiële, sociale en emotionele eindstreep begeleid en dan klinken zulke mistroostige woordgrappen nog armzaliger, vrijpostiger en ongepaster.
En toch kan het allemaal nog beroerder, ver onder het niveau van de nooduitgang. Dan heb ik het over de nieuwe campagne van Freek Vonk als ‘Supporter van Schoon’. De man is een gerenommeerde wetenschapper, in 2012 gepromoveerd op de evolutiebiologie en sinds 2020 verbonden aan de Vrije Universiteit van Amsterdam als bijzonder hoogleraar scheikunde en farmacie, gespecialiseerd in de bestudering van natuurlijke gifstoffen voor behandelingen en gebruik als medicatie, wat in zijn geval het voordeel heeft dat hij ervaringsdeskundige is omdat hij door zo ongeveer elk reptiel wel een keer gebeten is. Begin dit jaar werd bekend dat hij samen met collega’s een nieuwe slangensoort had ontdekt: de groene anaconda, de grootste in zijn soort. Maar als boegbeeld van de overheidscampagne, die u en mij op onze kosten marginaliseert tot primitieve prototypes van debiele fossielen, heeft hij het over andere ontdekkingen: eigenbakkus afhalus, tassus meenemus, vullus sportivus en andere milieubewustus misbaksullus. Die laatste heb ik zelf verzonnen, om te bewijzen dat ik geen lullus aqua rosa ben. En, geen misverstand: het zal ongetwijfeld goed betaald zijn, en ik gun Frekus Vonkus Maximus zijn lucratieve schnabbel, maar het is allemaal net zo bizar, misplaatst en ongeloofwaardig als de surrealistische mogelijkheid dat Geert Wilders namens zijn PVV-sportminister Fleur Agema een positieve boodschap twittert over de prestaties van Siffan Hassan met zo’n vrolijke inhaaktekst à la de Nederlandse Loterij. (‘Migrantisch goed gedaan.’) Net zoals deze column mede mogelijk werd gemaakt door de eisberijders van Van Swoll.
Copyright Peter Bonder.
Kijk ook op www.twentesport.com.