Erfgoed
De harde kern van GroenLinks in de gemeenteraad van Enschede maakt bezwaar tegen het toeteren op pleinen en rotondes na overwinningen van het Nederlands voetbalelftal, niet alleen omdat dit tegen de verkeersregels is, maar ook ‘omdat wegen ook een functie hebben’. Nu is het onmiskenbaar een feit dat GroenLinks ook een functie heeft, al vraag ik me soms af welke dat is en – vooral – waar die toe dient, maar in dit geval slagen de gepasteuriseerde yoghurtslurpers er weer eens in hun natuurlijke zuurgraad met speels gemak te overtreffen. De muffe putlucht die opstijgt uit deze vreugdeloze vorm van overtollige jaloezie beneemt je de adem en bezorgt je het starre chagrijn dat zo kenmerkend is voor het meeldradige peulvruchtenhumeur van de gezandstraalde montessorihirohito’s. Kom op zeg, een beetje toeteren op een rotonde, is dat nou écht iets om je politieke agenda voor leeg te vegen? Bovendien zou het de kapitalinkse tuinbroekenbrigade sieren als ze hun aandacht, tijd en energie zouden besteden aan de echt belangrijke zaken die er spelen, zoals de instandhouding van en het respect voor het culturele erfgoed van onze stad. Dat schijnt namelijk nogal nodig te zijn als we de brandbrief op tubantia.nl mogen geloven van architect Erik Workel, die met zijn bureau nauw betrokken is bij de ontwikkelingen rond Het Warenhuis, het oude V&D-gebouw aan de Korte Hengelosestraat. Hij doet een dringend beroep op alle partijen om bij te dragen aan het welslagen van dit project, waarin ook ruimte is toebedacht aan de huisvesting van Concordia en Theater Sonnevanck.
Tot nu toe heeft de politiek hiervoor nog geen groen licht gegeven en daarom doet Workel een nadrukkelijke oproep aan de Enschedese politiek om dit ambitieuze plan te laten slagen. Hij spreekt daarbij vooral ook de burgemeester aan want: ‘Als voormalig voorzitter van het College van Bestuur van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht weet hij als geen ander hoe cultuur een stad en haar bewoners verheft en vooruithelpt’. Workel is duidelijk niet op de hoogte van het feit dat Roelof Bleker zijn tijd als burgervader van Enschede tot nu toe voornamelijk heeft besteed aan het ruzie maken met Israëlische gezagsdragers en Zweedse voetbalsupporters, maar misschien is het raadzaam om eens te lezen wat de toetertreiterende klimaclowns van GroenLinks in de culturele paragraaf van hun verkiezingsprogramma voor Enschede hebben staan: ‘Vaste en betaalbare plekken voor bijzondere culturele initiatieven worden gefaciliteerd in zogenaamd broedplaatsenbeleid’ en ‘We koesteren de historie van Enschede en ondersteunen eigenaren in het bewaren van cultureel erfgoed.’ Even afgezien van het feit dat ik het woord ‘broedplaatsenbeleid’ eigenlijk meer iets vind voor de notulen van Vogelbescherming Nederland, met als voorzitter Nico de Haan, lijkt me dat de gevederde volièrevrienden van GroenLinks Enschede wel hun vleugels willen uitslaan naar de ideeën van Workel en zijn mede-architecten.
En als ze een goed voorbeeld nodig hebben laat ze dan eens kijken in De Volkskrant van afgelopen woensdag, waarin aandacht wordt besteed aan de ‘renaissance’ van Heerlen. Net zoals Enschede nog steeds te kampen heeft met de teloorgang van de textielindustrie, worstelen ze in Limburg met de gevolgen van de mijnsluitingen, met name in de vorm van leegstand, verloedering, drugstoerisme en de erfenis van de ‘hou jij ze arm, dan hou ik ze dom’-omertà van de RK maffiadictatuur. De stille wraak is van een subliem gehalte: met veel optimisme wordt gewerkt aan het spectaculaire idee van een nieuw zwembad in de honderd jaar oude Sint-Franciscus van Assisikerk, die bij gebrek aan beminde gelovigen leeg is komen te staan. Iedereen is enthousiast en als je de artist impression ziet is dat geen wonder. Het is een uitgelezen manier om een rijksmonument een nieuwe bestemming te geven en de pastoor heeft al beloofd dat hij de eerste duik zal nemen. Waarmee niet gezegd wil zijn dat het oude V&D-gebouw een zwembad moet worden, maar om nog even op de eerste regels van dit stukje terug te komen: misschien wordt het wel tijd dat er een VAR komt voor de beoordeling van ‘betoeterde’ politieke ideeën.
Copyright Peter Bonder.
Kijk ook op www.twentesport.com.