Filosofie

De nieuwe trainer van Ajax is een Italiaan, Francesco Farioli, die cum laude is gepromoveerd in de filosofie aan de Universiteit van Florence. De titel van zijn proefschrift luidt 'Voetbal als wedergeboorte: de esthetiek van het spel en de rol van de doelman'. Hij beschouwt voetbal als meer dan alleen een spel en zoomt in op de rol daarvan in ons dagelijks bestaan als een metafoor voor kijken naar het leven. Als dit de nieuwe norm is in de Johan Cruyff Arena, dan ben ik benieuwd hoe ze daar terugkijken op de rampzalige periode waarin ze die Duitse pornokabouter carte blanche gaven om waardeloze voetballers voor vijfjarige miljoenencontracten vast te leggen en welke filosofie daar achter zat. Die vraag is des te belangrijker omdat Farioli zich voor zijn studie verdiepte in het werk van denkers als Jean-Paul Sartre en schrijvers als Fjodor Dostojevski. Die beroepsmatige interesse valt goed bij de volgers van de Amsterdammers, die snakken naar nieuwe successen van hun godenzonen na een uitermate beroerd seizoen, waarin op zondag 29 oktober een absoluut dieptepunt werd bereikt met de laatste plaats op de ranglijst na de 5-2 nederlaag bij PSV in Eindhoven. De foto van Teletekst-pagina 819 siert sindsdien menige wallpaper, maar de supporters laten zich daardoor niet ontmoedigen.

Zo meldt een woordvoerder van de F-Side, de harde kern van de 020-hooligans, dat ze vooral veel verwachten van de positieve invloed die het gedachtengoed van Sartre kan hebben op een duidelijke vooruitgang in de sportieve resultaten. ‘We zijn met name enthousiast over het feit dat de Franse intellectueel een enthousiast pleitbezorger was van het existentialisme, een literaire stroming die individuele vrijheid, maximale verantwoordelijkheid en totale subjectiviteit nastreeft, waarbij ieder persoon als een uniek wezen verantwoordelijk is voor zijn eigen daden en zijn eigen lot. Per slot van rekening is het de uitdaging van ieder individueel mens om, bij afwezigheid van een transcedente god, binnen zijn absurde en zinloze leven zijn vrijheid te gebruiken om een eigen ethos op te bouwen en zijn bestaan zodoende zin te geven. Verder putten we veel hoop uit de rustgevende wetenschap dat hij zich heeft laten inspireren door geestverwanten als Sören Kierkegaard en Friedrich Nietzsche, in wie we veel van onszelf herkennen. Het is deze uitdagende combinatie van originele zienswijzen die ons het vertrouwen geeft dat de club met de keuze voor deze jonge, ambitieuze trainer een goede beslissing heeft genomen. Almere uit zal nooit meer hetzelfde zijn.’

Is dat niet wat al te optimistisch? Wie herinnert zich niet dat zelfs een clubicoon als Marco van Basten het hier niet redde en ooit werd uitgemaakt voor ‘pannenkoek’? Bestaat dan niet het risico dat we bij tegenvallende prestaties binnenkort de term ‘pizza’ gaan horen? Integendeel, zo denkt onze contactpersoon van de F-Side: ‘U veronderstelt hiermee een coïncidentie die er in onze optiek niet is. De boeken van Dostojevski nemen in onze bibliotheek een belangrijke plaats in. Wat ons moed geeft is het bewezen gegeven dat de werken van deze Russische schrijver uitblinken in een hoog wijsgerig gehalte en een dominante dialoogvorm, waarbij de hoofdpersonages vaak lijden onder hun hartstocht, in een boodschap van absolute liefde, complete vergeving en verregaande liefdadigheid voor ieder mens, gericht op het leven van het individu in een wereld waar veel verdriet is, maar ook veel schoonheid. Zijn hosanna komt voort uit de vuurproef van de twijfel, zoals hij het zelf in zijn eigen woorden omschrijft. Dan is het is toch geweldig dat een trainer die visie omarmt? Al met al staan we helemaal achter de beslissing van ons bestuur, temeer daar we er rotsvast van overtuigd zijn dat hij de juiste man is voor de essentiële vormgeving inzake de functionele bezetting van de ruit op het middenveld.’


Copyright Peter Bonder.

Kijk ook op www.twentesport.com.