Droomvlucht

Caroline van der Plas had nog nooit zoveel adrenaline in haar lichaam gevoeld, zo liet ze stralend weten tijdens de verder nogal vreugdeloze presentatie van het ‘onderhandelaarsakkoord’. De paraseptische luizenmoeder van de BBB zei het met een kinderlijk enthousiasme alsof het ging om het jaarlijkse schoolreisje naar De Bedriegertjes, welke bestemming in dit geval niet geheel toevallig gekozen is en in ieder geval perfect past bij het lamlendige thema (‘Zijn we er al?’) van de ellenlange formatie. En voor de chauffeur nog eenmaal troelala. Verder oogde ze fysiek onverantwoord opgewonden over de glorieuze rentree, na een afwezigheid van maar liefst eenentwintig jaar, van het woord ‘Visserij’ in de departementale telefoonlijst van Den Haag. Ze keek er bij als Kniertje in Op Hoop Van Zegen toen ze iets te triomfantelijk meldde dat de naam van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit wordt veranderd in het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN). Wat ze er niet bij vertelde, is dat eerdere operaties van een vergelijkbare omvang ons (u en mij, de hard werkende belastingbetalers) in het recente verleden talloze miljoenen hebben gekost. De vis wordt duur betaald, om maar eens een veel gehanteerde klassieker te citeren.

Met een paar nieuwe visitekaartjes ben je er namelijk niet. In totaal gaat het al gauw om vele duizenden stuks drukwerk in een compleet nieuwe huisstijl. Vier jaar geleden bedacht coronaclown Ferdinand Grapperhaus, van wie we intussen godzijdank verlost zijn, dat voor zijn toko van Justitie en Veiligheid voortaan Veiligheid en Justitie op de etalage moest staan. De rekening voor dit pompeuze onanietje, waardoor overigens geen boef méér gevangen werd en de onderwereld ongestoord kon doorgaan met haar kermis in de hel, bedroeg in totaal 32 miljoen euro. Alleen al het ombouwen van de nieuwe mailadressen voor alle medewerkers vroeg twee miljoen euro, om nog maar te zwijgen van de plonzende kapitalen in de bodemloze put van alle tot mislukken gedoemde ICT-projecten. Gelukkig houden de andere drie partijen wel de hand op de knip, want er wachten ons rigoreuze bezuinigingen op tal van hoofdlijnen. Een uitzondering lijkt te worden gemaakt voor de pretparken, die immers als een van de weinige onderdelen in de entertainmentbusiness geen verhoging van de btw voor hun kiezen krijgen en de prijs van hun entreekaartjes dus niet hoeven te verhogen.

Dit zou wel eens te maken kunnen hebben met de particuliere voorkeur van Geert Wilders, die zoals bekend een groot liefhebber is van de Efteling. Daarbij schijnt vooral de Droomvlucht zijn warme interesse te hebben, getuige zijn enthousiaste testimonial: ‘Ik kan er tien keer achter elkaar in gaan en dan heb ik er nog geen genoeg van. Je vlucht echt in een droomwereld en dan ben je tussen de elfjes en de kabouters en de bomen.’ Misschien is het voor een gemiddelde asielzoeker op diens desolate droomvlucht om statushouder te worden nuttig om eens te lezen wat de Efteling er zelf van zegt: ‘Een darkride waarbij de bezoeker via hangende gondels vervoerd wordt door een vijftal scènes gebaseerd op sprookjes en folklore, waaronder wezens uit de Noordse en Germaanse mythologie als elfen, faunen en trollen in hun natuurlijke habitat.’ Een mythologische darkride via hangende gondels met elfen, faunen en trollen in hun natuurlijke habitat, leg dat maar eens uit aan een doodsbange vluchteling uit het helse bloedbad van Somalië die zichzelf terugvindt in de feeërieke folklore van Ter Apel. Anderzijds past dit ook wel weer in het ontluisterende beeld van een beoogd premier die alle wetenschappelijke erecodes aan zijn laars lapt om multimiljonair te worden, een knetterneutrale voorzitter van de Tweede Kamer die zijn eigen partij niet als extreem rechts gekwalificeerd blieft te zien en een groenlinkse oppositiepartij die broeders en zusters van Hamas op de ledenlijst heeft staan. Al met al lijkt het er op dat met honderddertig naar Kaatsheuvel niet alleen de nieuwste attractie, maar ook de voornaamste prestatie van het Kabinet Efteling I zal zijn.


Copyright Peter Bonder.

Kijk ook op www.twentesport.com.