Machtsvertoon
Op 27 oktober 2022 kozen drie klimaathooligans het schilderij ‘Meisje met de Parel’ van Johannes Vermeer in het Haagse Mauritshuis uit om voor hun idealen te demonstreren: de ene plakte zijn vuist vast aan de muur, terwijl hij een rode vloeistof over het hoofd goot van een andere, die zichzelf vastlijmde aan de glasplaat voor het kunstwerk en een derde legde het tafereel op film vast. In eerste instantie werden ze veroordeeld tot twee maanden cel, waarvan een voorwaardelijk. Vorige week werden ze alsnog schuldig bevonden, omdat er wel degelijk sprake was van strafbare handelingen, maar ze hoeven niet de cel in vanwege ‘het effect dat een eventuele straf op anderen kan hebben’: de rechters willen anderen die gebruik willen maken van hun demonstratierecht niet ontmoedigen. Nou ben ik juridisch niet bovenmatig onderlegd, maar volgens mij is dit geen óntmoediging, maar eerder een áánmoediging, en misschien zelfs wel een uitnodiging, om een museum binnen te stappen en gewapend met een tube lijm, een rode vloeistof en een camera een schilderij te misbruiken voor het klimaat. Ja, je krijgt dan zelfs de complimenten van de rechter mee dat je het doek niet beschadigd hebt: ‘Dit pleit in hun voordeel.’
Nu ga ik iets doen wat u mij kwalijk mag nemen, maar ik doe het toch: ik ga appels met peren vergelijken. Het punt is alleen dat het rotte appels zijn, en rotte peren, net zo door en door verrot als ons corrupte rechtssysteem. Op 13 mei 2008 werd cartoonist Gregorius Nekschot, drie (!) jaar na een aangifte tegen hem, door tien medewerkers van politie en justitie opgepakt en ruim dertig uur opgesloten vanwege enkele ‘discriminerende en opruiende’ tekeningen en het 'aanzetten tot haat en geweld'. Weer tweeënhalf jaar later werd de aanklacht geseponeerd, maar was Nederland wel een (serieus!) ‘Werkgroep Cartoonproblematiek’ rijker. Iets dergelijks overkwam cabaretier Hans Teeuwen na een, overigens geniale, imitatie van Femke Halsema op GeenStijl, waarbij een ‘pistool’ in beeld was. Hij kreeg bezoek van zes politie-agenten, wat de belastingbetaler volgens een deskundige minimaal 20.000,- euro zal hebben gekost. De burgemeester reageerde wel sportief op het filmpje, maar de vraag blijft of ze vrijuit gaat nadat ze verantwoordelijk was voor de droevige aanleiding tot dit treurige toneelstukje: de beschamende vertoning rond de opening van het Holocaust Museum, waarbij een kleindochter van een Shoa-overlevende werd uitgescholden? En wat gaat de rechter zeggen als – ik herhaal: áls – dit ooit tot een proces komt? Wacht, ik weet het antwoord al: verdachte heeft er heel veel aan gedaan om ervoor te zorgen dat het onderwerp van de scheldpartij niet zou worden beschadigd. ‘Dit pleit in zijn voordeel.’
Intussen concludeert Halsema dat er ondanks het roepen van ‘Juden raus!’ ‘geen strafbare feiten’ zijn gepleegd. En daar ga ik weer, met mijn appels en peren, maar vrijwel tegelijkertijd werden negen Gooische kakkertjes vrijgesproken, die zich met behulp van de klassieke omertà, gehaaide advocaten en überchique Vindicat-pappies wisten weg te draaien van hun bijdrage aan een kopschopmoord op Mallorca en in Den Haag zal het OM alles op alles blijven zetten om Richard de Mos het leven zuur te maken. Alle appels en peren bij elkaar opgeteld en tegen elkaar weggestreept kom ik tot de volgende samenvatting slash aanbeveling: je mag in dit land een monumentaal onderdeel van ons culturele erfgoed ter waarde van 200 miljoen euro op het spel zetten voor je particuliere milieuhobby, een klopjacht organiseren op jouw onwelgevallige cartoonisten en cabaretiers, de kleindochter van een Holocaust-overlevende uitschelden voor ‘kankerjood’, met negen man een jongen doodschoppen op Mallorca, een succesvolle lokale politicus de pis lauw maken en je krijgt van die aardige rechter nog een aanmoedigend compliment mee ook. ‘Gaza is mijn land en Hamas is mijn broer’ hoorden we in Amsterdam. Nou, ga daar dan wonen, zou ik zeggen, maar dat is dan toch een stuk minder comfortabel wanneer de burgemeester van Amsterdam graag doet alsof ze je zus is. En die uitkering hebben ze daar ook niet.
Copyright Peter Bonder.
Kijk ook op www.twentesport.com.