Horror Opa

Een van de moeilijkste klussen voor een reclamebureau is de kerstcommercial. Meestal is dit een kwestie van een even hartverscheurend als voorspelbaar All You Need-scenario met een happy end. Het kan ook eenvoudiger, en ik moet zeggen dat ik wat dat betreft met vakmatige bewondering heb gekeken naar de spotjes van de Hema met Takkie in de hoofdrol. Hartstikke leuke filmpjes met het hondje van Jip en Janneke, ze doen herinneren aan mijn eigen tijden als voorleespapa met de boekjes van Annie M.G. Schmidt die kennelijk een onbeperkte houdbaarheid hebben, net als Nijntje van Dick Bruna, en daar wordt deze ouwe opa heel erg vrolijk van. Dat geldt niet, in veel mindere mate zelfs, voor de reclame van De Vakantie Discounter (zie onder). Daarin zien we een jong grietje bezig met iets moois voor in de kerstboom: ‘Deze is voor Opa’. Mama en Papa kijken elkaar vertwijfeld aan, de dramatisch aanzwellende muziek verraadt een zekere radeloosheid waarop het onvermijdelijke slecht-nieuws-gesprek volgt: ‘Opa is op een betere plek waar hij eindelijk de rust krijgt die hij verdient.’ En dan zien we de pay off: Opa ligt met zijn ogen dicht, nee, niet in een doodskist, maar met zijn dikke pens in een foute vakantie-outfit op een exotisch strand innig tevreden ongegeneerd te lurken aan een tropische cocktail, met dank aan De Vakantie Discounter, want waarom viert Opa geen kerst met zijn kleindochter? ‘Die snapt vakantie’.

Op het kennisplatform Marketingfacts.nl wordt deze commercial door de makers omschreven als een ‘spannende keuze met een creatieve knipoog, functionele humor en de nodige relativering’. Zelf zou ik een andere typering voorstellen, iets met horkerig, bot, lomp, gemeen, cynisch en ongepast, maar als ik dan zie hoeveel mensen betrokken zijn geweest bij de totstandkoming van deze productie, dan moet ik me tegenover een dergelijke imposante overmacht alleen getalsmatig al gewonnen geven. Marketingfacts.nl geeft namelijk ook een opsomming van het aantal medewerkers aan deze commercial en dat gaat toch al gauw richting de veertig. Telt u even mee? Het reclamebureau, de productiemaatschappij, een service production company, een regisseur, een director of photography, een off-line editor, een on-line editor, een colorist, een geluidsstudio, een componist, een muziekstudio, drie songwriters, een vocalist, sound designers, een PR bureau, drie mensen namens De Vakantie Discounter. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de catering en de koeriers die met hun verantwoorde bakfietsen al die quinoasalades, avocadopasta’s en havermelkdrankjes gebracht hebben. En dan toch zo’n fout verhaal verzinnen over een Horror Opa ‘die vakantie snapt’? Deze simpele thuisblijfopa begrijpt daar dus niets van.


Copyright Peter Bonder.

Kijk ook op www.twentesport.com.