Spoorzoekers

De ‘beste reizigers’, zoals de mensen (m/v) die gebruik maken van de trein in het gendervochtige inlegkruisjesjargon van de NS ook wel worden genoemd, kunnen de hele maand augustus niet terecht op het spoor tussen Valkenburg, Heerlen en Maastricht. De reden is dat er gedurende deze periode een dassenburcht bij Voerendaal geruimd wordt die vanwege het gangenstelsel verzakking van de grond dreigt te veroorzaken. Er worden bussen ingezet, net zoals er altijd wel ergens een muffe sporthal met nog net niet vergane brancards voorhanden is om gestrande forensen tijdelijk onderdak te bieden als ze weer eens door natte herfstbladeren op gladde rails verrast worden, maar hinder voor de passagiers kan niet voorkomen worden. Zo is het ook altijd wat met die treinen van ons: zijn het niet de conducteurs, baanwachters of machinisten die voorzien van spotgoedkope rolfluitjes staken voor een hoger loon, dan zijn het wel marterachtige roofdiertjes die ons met hun aangeboren territoriumdrift in de wielen rijden. En anders hebben we altijd nog de heldhaftige flipperfluisteraars die gaarne bereid zijn om een leuk dagje uit voor duizenden gezinnen met hun jonge kinderen te verpesten: binnenkort rijden er geen treinen meer naar het Dolfinarium in Harderwijk omdat de Nederlandse Spoorwegen voor ons hebben besloten dat het voor de maritieme populatie aldaar geen feest is.

Nu heb ik ten behoeve van de noodzakelijke research voor dit stukje zojuist nog even de website van de NS geraadpleegd, en daarop was toch echt te zien dat het Dolfinarium samen met andere aan dieren gerelateerde attracties als Artis, Apenheul en Blijdorp tot de best verkochte dagbestemmingen in de ‘Spoordeelwinkel’ van de NS behoren. (Even voor de taalpolitie: misschien kan degene (m/v) die het woord ‘Spoordeelwinkel’ bedacht heeft, een enkeltje naar het eindstation krijgen?) Kennelijk hebben de kritische pandapiepers dus geen reden tot klagen, maar daar hoor ik die selectieve dolfijndeugers niet over. En intussen maken de NS bekend dat in het laatste weekend van augustus de complete dienstregeling in heel Nederland wordt ‘aangepast’ vanwege de Grand Prix van de Formule I in Zandvoort. Hoewel: ‘aangepast’? Het volledige rooster gaat op de kop, op bepaalde trajecten worden extra treinen ingezet en dat trekt een zware wissel (!) op het toch al ondertallige personeel, terwijl enkele stations een heel weekend zelfs onbemand zullen blijven. Wacht, ik herhaal die laatste zinsnede nog een keer: terwijl enkele stations een heel weekend zelfs onbemand zullen blijven. Het ontbreekt er nog maar aan dat de Koolmees een tijdelijke status van bedreigde vogelsoort krijgt. (‘Niet voeren!’)

Dus omdat 300.000 Maxfans naar het strand willen om een rubberverslindende asfaltbarbeque te consumeren, moet de rest van Nederland het van spoorwege doen met een welgemeend ‘Bekijk het maar’. Dat is kennelijk het privilege van een voormalig semi-overheidsbedrijf, dat als een van Nederlands grootste werkgevers onder de bedrieglijke dekmantel van een gejatte monopoliepositie schijt kan hebben aan de belangen van miljoenen landgenoten. We rijden niet naar het Dolfinarium, maar wel naar Zandvoort al aan de zee. We redden de zielige dolfijntjes van een crematie zonder karaoke, maar vinden het prima dat een kwetsbaar duingebied voor een luizige APK-fooi wordt verpatst aan een criminele pandjesprins die er zijn particuliere speeltuin van heeft gemaakt voor een protserige patserparty, kwijlend gadegeslagen door een kritiekloze spiermassa, die gesponsord door Jumbo, Heineken, Shell en Nivea collectief klaarkomt op regenbanden, pitstops, safetycars en daar moet een piemel in. Het is maar wat je lekker vindt. En we leggen ons er bij neer dat vanwege een debiel autofeestje heel Nederland op zijn kop gezet wordt. Terwijl het in feite toch heel eenvoudig is: we betalen de Nederlandse Spoorwegen niet achterlijk veel geld voor een treinkaartje om namens ons na te denken, laat staan voor ons te beslissen. Het zal die uitgerangeerde wisselwachters met hun boemelende hersencellen nog verbazen hoeveel ‘beste reizigers’ (m/v) daartoe zelf meer dan uitstekend in staat zijn.


Copyright Peter Bonder.

Kijk ook op www.twentesport.com.