Beleidsplan
Je kunt van Joop Munsterman zeggen wat je wilt, maar niet dat hij stil in een hoekje is gaan zitten kniezen. De man heeft met zijn megalomane waanideeën (‘Working on a dream’) en dubieuze transacties FC Twente aan de rand van de afgrond gebracht, en de fans tot wanhoop gedreven, maar kennelijk heeft dit sombere resultaat geen negatieve invloed gehad op zijn niets en niemand ontziende dadendrang. Integendeel: onlangs dook hij weer op als de financier van een nieuw magazine, TKKR genoemd, een ‘onafhankelijk multi-mediaal platform, dat in figuurlijke zin als een drone boven de regio vliegt en inzoomt op ontwikkelingen, gebeurtenissen en mensen, die werkelijk van belang zijn’. Ja ja, daar is over nagedacht. Joop kennende zal het vooral een gebundelde vorm van ‘His Masters’ Voice’ worden, maar dat mag, want wie betaalt bepaalt, zo simpel is het nou eenmaal, en wie daaraan mee wil doen weet waaraan hij begint. Bijvoorbeeld dat hij zich conformeert aan de slogan ‘Laat duizend bloemen bloeien’ dat tot motto is verheven. Dit kwam me bekend voor, en inderdaad: het is een variant op het thema van de campagne ‘Laat honderd bloemen bloeien’ waarmee onder de bezielende leiding van de Chinese dictator Mao Zedong tussen 1956 en 1957 miljoenen kritische boeren, arbeiders, studenten en intellectuelen werden veroordeeld tot dwangarbeid en hongerdood in concentratiekampen. Dat is óók ‘Working on a dream’, nietwaar?
Nu ben ik geen complotdenker, maar het kan volgens mij geen toeval zijn dat FC Twente vrijwel tegelijk met de introductie van TKKR. een nieuw beleidsplan presenteerde onder de titel: ‘Alles voor 2025 – Ons bloed kruipt waar het niet gaan kan’. De belangrijkste doelstelling in de visie van de afzenders is de definitieve terugkeer in de subtop van de eredivisie, waarvoor het voetbal nog meer centraal moet komen te staan bij de Enschedese club. (Dit doet me denken aan een interview dat ik ooit had met een medewerker van de Munsterman-clan: ‘We hebben nu al tien horecagelegenheden in het stadion’. Da’s mooi, dacht ik, nu nog een leuke rechtsback.) Enfin, bij de samenstelling van het nieuwe beleidsplan is de hele club betrokken geweest: ‘Er zijn meer dan zestig interviews gehouden met medewerkers vanuit de hele organisatie. Dit vergroot niet alleen het draagvlak, het maakt ook dat dit strategisch plan van ons allemaal voelt. De visie van een meerjarenplan mag nooit van specifieke personen afhangen. Het is de visie van de club en deze is dus onafhankelijk van passanten’. Was getekend: Jan-Willem Brüggenwirth, algemeen directeur. Enkele dagen later was hij ontslagen, na nog geen vijf maanden in functie te zijn geweest. Over passanten gesproken. Het schijnt dat hij meer verstand van muziek had en bij het horen van ‘de ruit op het middenveld’ dacht dat het de nieuwste single van Frans Bauer was. Kijk, dat is nou het verschil met Joop Munsterman: die had dus onmiddellijk gehoord dat het René Froger was.
Copyright Peter Bonder.
Kijk ook op www.twentesport.com.