Oranjekoorts
Duncan kreeg corona en Jeangu ging voor de spek en de bonen, maar de echte winnares van het Eurovisie Songfestival was natuurlijk Nicky de Jager. Na haar superieure coming out was deze persoonlijke triomf op de catwalk in Ahoy de definitieve kroon op haar werk. En dat laatste mogen we zowel letterlijk als figuurlijk opvatten, want ik ga hier een streng bewaard geheim verklappen: Nicky de Jager was niemand minder dan Nicky Tutorial verkleed als Prinses Amalia. Is het u niet opgevallen? Kijk dan nog maar eens goed en herken met mij het professionele vakwerk waarmee de bekroonde visagiste haar werk eer aan deed. Dit zorgvuldig geregisseerde publiciteitsoffensief van de BV Oranje Nassau past niet alleen perfect bij de geplande lancering van onze democratisch gekozen troonopvolgster, oh nee, wacht: bij een toneelstukje als de musical van Groep Acht waarin een wat stevig gemetseld meisje met de verkeerde postcode haar toekomst ziet verstenen.
Het is ook een onderdeel van de oranjekoorts die ons land vanwege het EK voetbal in een ijzeren greep probeert te krijgen. Over koorts gesproken: er liggen nog steeds zo’n 600 mensen te creperen op de IC’s, en het dagelijkse aantal sterfgevallen wil maar niet dalen onder het volume van een serieuze treinramp, maar onze supermarkten gaan weer helemaal los. Jumbo gooit de juichcape in de strijd, met Rob Kemps van de Snollebollekes als de van-links-naar-rechts-gangmaker in de promotie van speklappen, mandarijnen, pompoenblokjes en andere essentiële levensbehoeften voor de invulling van het thema ‘juich verantwoord’ (hetgeen mij overigens meer doet denken aan een verantwoord spreekkoor richting Hugo de Jonge: ‘En steek die schijf maar in je gleuf’).
Maar goed, omdat je kennelijk ook onverantwoord kunt juichen, is Rafael van der Vaart door de Lidl gestrikt als dressboy voor het sparen van fluoranje kleding, waarbij de desperate discountcowboys uiteraard ook bijpassende specialiteiten aan het assortiment hebben toegevoegd, zoals (jawel) oranje toiletpapier. Persoonlijk had ik hier graag een bijrol weggelegd gezien voor doventolk Irma Sluis vanwege haar geniale hamster-imitatie, maar waarschijnijk was het budget op omdat er ook nog een fluoranje BMW te winnen is, waarbij je je kunt afvragen wie er in Frenkie’s naam blij moet zijn met een fluoranje BMW van de Lidl als iedereen immers onmiddellijk kan zien dat je die fluoranje BMW bij de Lidl gewonnen hebt. Dat is toch zoiets als geloven in de EK-campagne van Bavaria die ons wil wijsmaken dat ‘het geluk in een klein broekje’ zit, met even nog de stille hoop dat het hierbij om de gevarendriehoek van Nicky Tutorial gaat, maar nee: het is Berry van Aerle in z’n retrotanga van ‘88. Waarmee we weer terug zijn bij het begin van dit stukje: niets is nog wat het lijkt, oftewel: niemand is meer te vertrouwen.
Copyright Peter Bonder.
Kijk ook op www.twentesport.com.