Mooie handel

Mijn schoonouders rijden in een Citroën Picasso. Nu ben ik eigenlijk van mening, dat je het als automerk niet kunt maken om één van je producten naar een kunstenaar te noemen. Maar toen onze auto voor een beurt naar de garage moest en we geen leenauto mee konden krijgen, won de realiteit het van het principe en ik moet zeggen: zo’n Picasso rijdt wel lekker weg. Een ander voorbeeld, dat kunst ook functioneel kan zijn, konden we gisteravond zien in de aflevering van “De wereld draait door”. Een slimme ondernemer had heel goed begrepen, dat 2006 het Rembrandt-jaar zou worden, en hij showde een complete collectie aan wonderlijke Nachtwacht-prullaria in de meest potsierlijke hoedanigheden, waaronder een Rembrandt-muts (met de complimenten van het Rijksmuseum, jawel). Mooie handel.

Mij zult u er niet mee zien lopen, maar als ik moest kiezen tussen de Rembrandt-muts en de oranje helm, die sinds kort met het oog op het WK verkrijgbaar is, dan wist ik het wel. Het is namelijk niet zomaar een helm, maar een copie van het model, dat de Duitse soldaten tijdens de Tweede Wereldoorlog droegen – en dat was tegen het zere been van de politiek correcten onder en boven ons. De officiële supportersclub van Oranje heeft zich er al van gedistantieerd en de KNVB vindt het getuigen van een “gebrek aan goede smaak”. En de makers zelf, wat vinden die er van? Bij de firma Free Time Products, waar de helmen vandaan komen, hebben ze het over “een ludiek product zonder politieke betekenis”. Nee hoor, gewoon “het grappigste product voor het WK in Duitsland!” als onderdeel van een campagne “om onze jongens te steunen en de Duitsers te plagen”, zoals we kunnen lezen op hun website (helmpje.nl). Wat vindt u: moeten we ons hier druk om maken? Of is dit de zoveelste vorm van voetbalfolklore, die we met z’n allen maar te accepteren hebben, net als de scheldwoorden, de spreekkoren, Hans Kraay jr. en Talpa? En valt het in zoverre eigenlijk nog wel mee, dat we allang blij mogen zijn, dat ze die dingen niet “model-Adolf” genoemd hebben? Had toch ook gekund? Met een speciale aanbieding voor de gein (voetbalhumor): “extra voordelig in de maten 40-45”?

“Het grappigste product voor het WK in Duitsland”? Laat me niet lachen. Er is er maar één die zich écht helemaal bescheurt, en ons allemaal een dikke vinger geeft, en dat is de directeur van de firma Free Time Products, waar ze in korte tijd al vijftienduizend van die kut-mutsen verkocht hebben. Mooie handel. Hup Helmpje Hup.


Copyright Peter Bonder.

Kijk ook op www.twentesport.com.