Commerciële Zaken
Voor een slordige 6.000,- euro per jaar (incl. btw) ben je lid van de TOS, de business club van FC Twente, en daarmee draag je dus al een aardig steentje bij aan de financiële huishouding van onze lokale voetbaltrots. Maar kennelijk is dat nog niet genoeg, want pas geleden kregen de sponsors een brief van FC Twente, met het verzoek om “via een gegraveerde steen, waarop uw persoonlijke tekst tot uitdrukking komt” ook een steentje bij te dragen aan de Wall of Fame in het Arke Stadion. Voorwaarde (!) daarbij is, dat men zich uitsluitend als persoon, en dus niet als bedrijf, kan presenteren.
Ik citeer: “Achterliggende gedachte voor dit concept is de opvatting dat de FC Twente Wall of Fame een toonbeeld is van de trouwe FC Twente supporters, die passie, hartstocht, emotie en verbondenheid met elkaar delen.” Het is allemaal ongetwijfeld goed bedoeld, maar kan de briefschrijver u en mij misschien even uitleggen, hoe dat kan: een áchterliggende gedachte vóór een concept? Of, als hij toch bezig is: wat het verschil is tussen passie en hartstocht? En, om nog maar wat te noemen: kun je verbondenheid dus ook niet met elkaar delen?
Je betaalt 6.000,- euro per jaar en dan mag je voor 35,- euro een steen kopen (tweede steen 30,- euro). Je stuurt een ingevulde antwoordkaart in en dat zit je helemaal gebeiteld, want: “Een officieel certificaat komt daarna naar u toe”. Het lijkt Veronica wel. En om het persoonlijke karakter van de brief compleet te maken, wordt het geheel ondertekend met “FC Twente, Commerciële Zaken”. Geen naam of zelfs maar een telefoonnummer voor nadere informatie. Nee: “Commerciële Zaken”. Het gaat dus gewoon plat om de poen, zonder passie of hartstocht. En dan mogen de sponsors dus ook nog niet eens de naam van hun bedrijf op de steen laten zetten. Lekker commercieel.
Copyright Peter Bonder.
Kijk ook op www.twentesport.com.