Kopsticks

Natuurlijk, de UEFA heeft het uitstekend begrepen: Nederland hóórt er volgend jaar in Portugal gewoon bij te zijn. Nu het land puffend zucht onder het drukkende juk van een dreunende depressie, kunnen we wel een economische oppepper gebruiken in de vorm van ludieke publieksacties door de sponsoren. Ook het nationale Oranje-gevoel, ernstig aangetast door de morele averij inzake Mabel-gate, heeft dringend behoefte aan een nieuwe stimulans en in dat opzicht dienen de mannen van Dick Advocaat hun verantwoordelijkheid te nemen. De trots van de natie is in het geding en wat dat betreft is de officiële benoeming van Erica Terpstra tot moeder van alle supporters een veelbelovende stap in de goede richting, die bovendien precies op het juiste moment komt. U zult mij, kortom, niet horen klagen over de gunstige loting voor de play-offs. Wat mij evenwel steeds meer gaat tegenstaan, is de commerciële debilisering van het geheel. Moet u maar eens opletten wat er gebeurt, straks, als de Amsterdam Arena op 19 november volloopt voor de beslissende wedstrijd. Volwassen mannen tooien zich met monsterlijke puntmutsen, persen zich in fluorescerende hansopjes en laten flinterdunne vlaggetjes wapperen. Alsof het 30 april is en als je niet meedoet, dan ben je een chagrijnige spelbreker.

U moet overigens niet denken, dat Heineken en Nationale Nederlanden de enige sponsoren zijn, die van dit land een open inrichting pogen te maken. Rabobank kan er ook wat van. Onlangs kregen alle hockeyclubs van Nederland een brief in huis met een “supporterspakket”, bestaande uit een videoband met de tv-commercial, twee zogenaamde “kopsticks” (een flubberig kunststof attribuut dat je overdwars op je hoofd moet zetten zodat je er bij loopt als een verdwaasd edelhert in een carnavalsoptocht) en een opblaasstick als het summum van lulligheid, welke vorm het in gezwollen toestand ook heeft, zij het ietwat aan de forse kant. Eén en ander is verpakt in een “banier met hét Nederlandse Supporters Volkslied, een collector’s item dat in geen enkel clubhuis met een oranje hart zal misstaan.” Was getekend: Dean van der Wekke, Projectmanager Sponsoring Rabobank Nederland.

Even afgezien van de uitbundig geparfumeerde zelfoverschatting, die hieruit opstijgt (wie zit er nou te wachten op een videoband met een overigens niet onaardig reclamefilmpje, dat immers al vele malen vertoond is): heeft u een rekening bij de Rabobank? Ja? Onmiddellijk opzeggen! De ooit zo degelijke coöperatie van boerenleenbanken is met uw zuur verdiende centen mooi weer aan het spelen, en nog zuinig ook. Enig idee hoeveel hockeyclubs Nederland telt? Meer dan u dacht. En dan slechts twee (2) kopsticks en één (1) opblaasstick per club! Wat een benepenheid. Deze krenterige kruimelarij kost u als klant klauwen vol goodwill, en dat hoeft u niet te pikken. Doet allen mee, dan heeft de Projectmanager Sponsoring Rabobank Nederland straks heel wat uit te leggen. En het is misschien een flauwe naamgrap, maar deze flutcampagne is natuurlijk Van der Gekke.


Copyright Peter Bonder.

Kijk ook op www.twentesport.com.