Spaar Defect

Jan-Willem van Dijk, de 34-jarige directeur van Spaar Select, kan zo meedoen aan de reclame voor Cup-a-Soup. Vorige week zaterdag stond er in de krant een interview met deze schaatsmecenas en toen ik dat gelezen had wist ik weer, waarom ik toch zo’n bloedhekel aan dat soort types heb. “Uitstraling en glamour, dáár gaat het om” volgens onze Jan-Willem, die voor zijn eigen uitstraling en glamour heel geinig een eigenwijs lokje uit zijn strak gekamde coupe laat vallen. Hij leek wat dat betreft wel wat op de pensioencowboy, die we ooit namens Spaar Select over de vloer kregen nadat we zo stom geweest waren om van het telefonische gezeik af te willen en dan maar een afspraak voor een vrijblijvende offerte te maken. Na enkele gesprekken lag er een glanzende brochure op tafel, die ons een al even glanzende toekomst en een financieel onbezorgde oudedag zou verschaffen. De gebraden hanen vlogen ons zomaar de mond in, links en rechts gepasseerd door vette koeien met gouden horens. Nu kunnen ze ons (en mij zeker) op geldgebied veel wijs maken, maar dit geloofde ik dus gewoon niet. En dat was maar goed ook, want toen we het door onze accountant hadden laten narekenen, bleek het glanzende papier van de brochure meer waard dan de inhoud ervan. Als we hadden getekend, zouden we met heel veel mazzel (maar dan moest het op de beurs wel voor 100% meezitten) ons ingelegde kapitaal er bijna volledig uit gehaald hadden. Enfin, u zult begrijpen dat de Spaar Select-ploeg zich bij ons thuis niet populair heeft gemaakt.